Stop etiquetes

Stop etiquetes

Imaginem-nos la següent situació: Entrem a l’habitació del nostre fill/a i …sorpresa! Tot un escampall de joguines pel terra, desprès de haver-li demanat varies vegades que ordenés l’habitació. 

La nostra reacció automàtica ens empeny a dir-li: “ets un/a mandrós/a, no fas mai res!” Nosaltres som models de referència per ell/a, que s’està construint la seva identitat, i per tant creu les nostres paraules per sobre de totes les coses. A mesura que li anem repetint, en aquest cas, que és un/a mandrós/a, li anirem implantant aquesta etiqueta. Alhora, com més integrada la tingui, més l’extrapolarà en diferents situacions. És un peix que és mossega la cua.

Per això, els que ens dediquem al món de la infància, insistim en les conseqüències negatives de l’etiquetatge. Entre d’altres, hi podem trobar la baixa autoestima i el fet de que no permeten el canvi (sinó al contrari; limiten, ens estanquen). A més a més, podem tenir la falsa idea de que en l’etiquetatge en positiu (responsable, estudiós, llest, ets el millor en “x” cosa, etc) si que funciona; creiem que pot empoderar i, per tant, ajudar a l’infant a millorar. Però no pensem que en aquest tipus d’etiquetatge s’hi afegeix la pressió/por a no ser acceptat si no s’arriba a l’expectativa que els demés s’han creat.

Llavors, quina és l’alternativa? Parlar del que veiem de forma objectiva, descrivint la situació,  sense emetre un judici sobre la persona.

Podem dir: “t’he demanat que posessis les joguines al seu lloc i les joguines estan a terra“  enlloc de dir “ets un/a mandrós/a” o dir “el cambrer t’ha preguntat que volies i tu has acotxat el cap i no has contestat”, enlloc de dir “ets molt tímid/a”.

Així, els beneficis al no usar llenguatge amb etiquetes, veurem que es tradueixen en una relació respectuosa, un foment de la comunicació assertiva i un augment de la connexió amb el nostre fill. D’aquesta manera permeten que sigui tal com vol, sense comparacions (amb germans, cosins, amics,…).

Per últim, us deixem una dinàmica,… juguem? Quines etiquetes porteu vosaltres? (si, si, els adults). Si us resulten desagradables…us atreviu a comportar-vos de manera oposada a l’etiqueta que dúieu, durant un dia? Quan ho hagueu fet, reflexioneu sobre si us ha estat fàcil o difícil, sobre com us heu sentit, sobre si l’etiqueta la porteu en tots els àmbits o sols en el familiar o el laboral, etc. 

No hi ha comentaris

Publica un comentari