Extraescolars

Extraescolars de 3 a 12 anys
EXTRAESCOLAR D’EDUCACIÓ EMOCIONAL

(a partir dels 6 anys)

“Enseñarás a volar, pero no volaran tu vuelo, enseñarás a soñar, pero no soñaran tu sueño, enseñaras a vivir, pero no vivirán tu vida. Sin embargo, en cada vuelo, en cada sueño, en cada vida, perdurará siempre la huella del camino enseñado.”

Madre Teresa de Calcuta

Cada cop més investigacions suggereixen que ajudar als nens a desenvolupar habilitats socials i emocionals des d’una edat primerenca afecta a la seva salut i el seu benestar a llarg termini.

Els estudis han demostrat que la conducta i funcionament social i emocional comencen a estabilitzar-se al voltant dels 8 anys i a partir d’aquest moment és pot fer una primera previsió de la conducta i salut mental posterior.

Dit d’una altra forma, si abans i durant les primeres etapes de primària aprenen a expressar les seves emocions i s’impliquen en relacions afectuoses i respectuoses és més probable que evitin problemes de salut mental com la depressió, l’agressivitat i altres a mesura que creixin.

Des de PETITAMENT treballem la intel·ligència emocional de forma lúdica a través de jocs i dinàmiques divertides i motivadores que engresquen als nens a endinsar-se en el món de les emocions d’una forma activa i respectuosa.

Intentem que el nostre sigui un espai de confort per als nens on es sentin segurs i acollits tan pels professionals que hi treballen com per la resta de companys del seu grup. La idea es que els nens no ho visquin com una extraescolar on venen a treballar aspectes acadèmics sinó que sentin que venen a jugar.

Petitament_22

Els beneficis d’aquesta activitat són:

  • Descobrir la importància de les emocions.
  • Aprendre a identificar els sentiments (propis i aliens) i a expressar-los de forma adequada.
  • Millorar la relació amb els demés tot treballant habilitats socials, la empatia, el respecte i la tolerància.
  • Aprendre tècniques de relaxació.
  • Desenvolupar l’atenció o consciència plena.

Tots aquests objectius es treballaran al llarg d’un curs escolar, a través d’una sessió setmanal, amb activitats programades trimestralment.

Els continguts s’adapten al moment evolutiu del nen. Per aquest motiu els nens i nenes es divideixen en 3 grups.

Abans de començar el curs es durà a terme una reunió amb la psicòloga conductora de l’activitat per tal de conèixer una mica al nen i els aspectes que necessita treballar per tal d’oferir un servei més personalitzat.

També és farà un seguiment de l’evolució de l’infant que s’entregarà trimestralment a la família.

IOGA I MINDFULNESS

(de 3 a 12 anys)

“Si consideramos la vida física por un lado y la mental por el otro, rompemos el ciclo de relaciones y las acciones del hombre quedan separadas del cerebro”.

María Montessori

Maria Montessori ja ho vaticinava anys enrere però crec que a dia d’avui es ja inqüestionable la relació entre cos i ment i la implicació d’aquesta relació bidireccional en la salut de les persones, la malaltia mental afecta directament al cos. Per exemple, se sap que moltes malalties físiques tenen un origen en un desordre emocional com la fibromialgia, alguns problemes cardiovasculars, fins i tot alguns tipus de càncer, etc. Aquesta relació també funciona a la inversa, problemes físics incideixen directament sobre la salut mental provocant trastorns d’ansietat, depressió, estrès, etc…

Per aquest motiu resulta molt important mantenir en equilibri aquesta relació, i com abans ens comencem a fer conscients de la mateixa amb més facilitat aconseguirem assolir aquest equilibri.

MINDFULNESS
“Es impossible transmitir a otra persona la sabiduría y la intuición. La semilla ya està ahí. El buen maestro es quien sabe llegar a esa semilla y permitir que despierte, crezca y se desarrolle”.

Thich Nhat Hanh

Cada cop resulta més evident la importància del paper que desenvolupa la plena consciencia o el mindfulness (que és com es coneix en l’àmbit de la psicologia) en el camp de l’educació. No només ajuda al desenvolupament de l’atenció i la comprensió cognitiva i emocional, sinó que intensifica també la coordinació i la consciencia corporal, alhora que millora les habilitats i la consciencia interpersonal. Però lo més interessant es que, al reduir l’estrès, l’ansietat i la hostilitat afavoreixen l’alegria, el benestar, la confiança i la pau.

El nostre sistema educatiu està molt enfocat en l’aprenentatge acadèmic i el desenvolupament competitiu, però dóna poca importància al desenvolupament de l’estabilitat emocional (per bé que sembla que poc a poc aquest aspecte està començant a canviar).

La pràctica de la consciencia plena ensenya als nens a mantenir l’atenció, cosa que no només millora l’aprenentatge acadèmic sinó que facilita també l’aprenentatge emocional i social.

El mindfulness és una resposta molt eficaç a l’estrès que millora el procés neurològic anomenat “funció executiva”, és a dir, la capacitat d’organitzar tasques, gestionar el temps, establir prioritats i prendre decisions.

Petitament_31

El mindfulness és una energia accessible a tothom, ens ajuda a centrar-nos en el present i a prendre consciencia de la respiració. Proporciona múltiples beneficis en els nens, però ajuda especialment a aquells amb trastorns relacionats amb l’estrès, que a l’aprendre a concentrar la seva atenció es tornen menys reactius i més comprensius amb sí mateixos i amb els demés.

Existeixen múltiples tècniques, jocs i recursos per practicar mindfulness amb els nens. A PETITAMENT integrem aquests exercicis a les sessions de ioga, especialment amb els nens petits, amb l’objectiu de fer la classe més dinàmica i divertida.

IOGA EN FAMILIA (P3-P4-P5)

El ioga és una activitat recomanada per a tots els nens i nenes, des d’edats molt primerenques, per això a petitament oferim un espai per a cada franja d’edat en la etapa infantil.

La recerca de l’equilibri i l’harmonia constitueix una bona base per a que, en el futur, els petits gaudeixin d’una vida adulta alegre i saludable.

Practicar ioga en família és una bonica experiència per compartir amb els pares, avis, cuidadors o persones de proximitat al infant. Les sessions en aquest grup d’edat estan enfocades a potenciar el vincle familiar i afectiu entre rialles i amor compartit. S’enfoquen a enfortir les relacions familiars, i millorar la salut, harmonia física i interna.

És per això que, tant per al nen inquiet o actiu com per el tímid o vergonyós, el ioga ajuda a canalitzar la seva energia i reafirmar seva autoestima. Ajudarà als més actius a aprendre a relaxar-se i concentrar-se més, mentre que també potencia que els més tímids perdin la por davant els altres i s’obrin a l’univers que els envolta. El ioga per nens/es és una forma d’unir el joc amb relaxació, concentració i equilibri.

IOGA INFANTIL

(6-7 anys fins als 12 anys)

“El yoga es un camino hacia la libertad,  a través de su práctica nos liberamos del miedo, la angustia y la soledad”.

Indra Devi

Petitament_33

El ioga és un sistema de desenvolupament humà d’origen hindú, un dels més antics que es coneix. És una ciència holística de la vida que correspon a un estil de vida, una filosofia, un art i unes tècniques que permeten el desenvolupament global de la persona, de les nostres qualitats físiques, mentals, emocionals i vitals.

Els nens son yoguis per naturalesa. Arriben al món amb una motxilla plena de talents i dons particulars: moviment àgil i elegant, bona postura, presencia, curiositat infinita, creativitat desbordant, confiança natural, actitud oberta, bona respiració, atenció sense esforç, plaer i gran capacitat per l’aprenentatge, etc.

L’aprenentatge de ioga amb nens fa que no oblidin aquest tresor amb el que neixen i el puguin desenvolupar al llarg de la seva vida i els aporta múltiples beneficis a nivell físic, emocional i mental.

En aquests grups d’edats combinem les sessions de ioga amb una estona de mindfulness, on els introduïrem en aquesta tècnica de meditació a través de jocs, històries i cançons, que després podran practicar a casa, a l’escola o en qualsevol moment en que necessitin un rescat emocional.

Beneficis a nivell físic:

  • Millora l’estat general de salut.
  • Millora la postura.
  • Fomenta la consciència corporal.
  • Desenvolupa la psicomotricitat.
  • Canalitza la vitalitat.
  • Incrementa la capacitat respiratòria.
  • Millora l’equilibri, l’estabilitat, la força, la resistència i la flexibilitat.
  • Ajuda a combatre problemes de poca agilitati habilitat, així com de poc to muscular.
  • Calma el sistema nerviós.
  • Afavoreix la oxigenació del cervell.

Beneficis a nivell emocional:

  • Afavoreix l’optimisme, la confiança, l’autoestima i la expressió corporal.
  • Calma l’ansietat i ensenya a relaxar-se.
  • Ajuda a la gestió emocional.
  • Redueix l’agressivitat i la hiperactvitat.
  • Beneficia nens hiperestimulats o dispersos.
  • Genera motivació.
  • Ajuda a gestionar la timidesa.
  • Ajuda a descobrir i acceptar els propis límits.
  • Millora la empatia i la tolerància.
  • Ajuda a conciliar el son.
  • Ajuda a combatre les pors nocturnes i l’insomni infantil.
  • Dóna eines de presa de consciència d’un mateix i dels demés.
  • Millora la cohesió de grup.
  • Crea un ambient cooperatiu i de respecte.

Beneficis a nivell mental:

  • Millora l’aprenentatge.
  • Potencia l’atenció i la memòria d’una forma relaxada.
  • Ajuda a millorar el dèficit d’atenció.
  • Afavoreix la concentració.
  • Calma la ment.
  • Millora la concentració.
  • Ajuda a eliminar tensions físiques, mentals i emocionals.
  • Elimina l’estrès.
  • Estimula la creativitat.

Les classes de ioga per a nens sempre s’enfoquen de forma divertida i lúdica, ja sigui mitjançant jocs en família pels més petits, a través de la pràctica individual, per parelles, en grup…però sempre adaptades a la seva etapa de creixement i desenvolupament.

El ioga per a nens es molt diferent de la pràctica amb adults, tenint cura del seu moment físic així com de la motivació dels nens. Aprenem les asanes adequades per a ells i les respiracions però en un ambient alegre i divertit, mitjançant jocs, contes i cançons.

EXPLORE MOVEMENT

(de 3 a 12 anys)

L’activitat d’Explore Movement és una meditació en moviment en consciència emocional dissenyada per netejar el cos de la memòria corporal tòxica emmagatzemada.

La recompensa més gran és la claritat! Sembla que tothom intenta vendre’ns un mètode de moviment en aquests dies, però mai no ens hem aturat a qüestionar o explorar el nostre propi moviment i què hi pot dir. El teu cos et parla cada segon de cada dia. Està constantment bombejant, palpitant, vibrant, movent-se per mantenir-te viu. Aquest és el llenguatge corporal i, tot i que tots compartim una estructura física similar, la conversa interior de tothom parla de manera diferent.

Explore Movement tracta d’escoltar la NOSTRA veu interior i exterioritzar-la a través del moviment respectant els temps de cadascú, explorarem i crearem des de diverses propostes, conceptes, ritmes, dinàmiques, vibracions, objectes, cos i la nostra veu.

ANGLÈS JUGANT “LET’S PLAY ENGLISH”

(de 3 a 12 anys)

Des de PETITAMENT creiem fermament que la millor manera d’aprendre és a través del joc, així és com de forma natural els nens van adquirint els aprenentatges de forma significativa.

La nostra metodologia d’aprenentatge està basada en la forma “natural” en què els nens adquireixen la seva llengua materna a través de l’inmersió lingüística en un context de joc i seguint els interessos del nen. En les diferents sessions tractem vocabulari propi de les diferents edats dels infnats, que excepte en el cas dels nadons, estan barrejats per tal de fomentar l’aprenentatge, els petits aprenen dels grans i els grans reforcen l’aprenentatge mitjançant la transmissió del mateix a altres individus que no el dominen tant.

Aquesta metodologia permet als nens aprendre a parlar i comprendre l’idioma abans d’aprendre a llegir i escriure, de la mateixa manera que ho fan amb la seva llengua materna.

Als nens els encanta. Les classes són divertides i actives, i estimulen el benestar emocional, físic, creatiu i intel·lectual dels joves alumnes.

Extraescolars a partir de 10 anys
BREAKING DANCE

El Breaking té una sèrie de tècniques i passos, com qualsevol tipus de dansa, però en aquest cas el que busquem és que els ballarins, en aquest cas bboys i bgirls, desenvolupin aquests passos amb el seu propi estil. A més, és un estil que es fa de forma improvisada, és a dir, a través del freestyle, alhora que es combina amb estructures o seqüències coreogràfiques. A nivell pràctic això és el que m’agrada ensenyar, una sèrie de tècniques, però no tancades, i en les que l’alumne busqui el seu propi estil i desenvolupament, trobant així la seva comoditat dins de la dansa. A això cal sumar-li el freestyle que ajuda a l’alliberament i expressió de sentiment, emocions i actituds.

D’altra banda, el desenvolupament de les classes sol ser el següent: jo ensenyo una tècnica a tot el grup, després d’estar una estona practicant-la junts, un cop adquirida aquesta, acostumo a anar un per un per poder oferir un feedbak individualitzat, a la vegada que la resta segueix practicant. A l’ésser un ball que busca el desenvolupament d’un estil personal, l’aprenentatge acostuma ser “autodidacta” guiat pel mestre.

Pel que fa als escenaris de la pràctica d’aquest ball, solen ser les batalles i les rotllanes, coneguts com Cyphers. Aquest aspecte de confrontació i competició sol impressionar a primera vista pels alumnes, com el fet que s’hagi d’improvisar, però d’altra banda és una batalla sana. El Breaking té uns valors molt ferms com són el respecte i la disciplina, per exemple, i aquests es veuen reflectits després en les batalles o les rotllanes.

Els seus beneficis són:

  • Nivell emocional: enfortiment de l’autoestima de la seguretat i ens ajuda a connectar amb un mateix.
  • Nivell físic: coneixement de l’esquema corporal i augment de les capacitats físiques.
  • Nivell social: ensenya uns valors aplicables tant a la dansa com en la societat i ens ajuda a connectar amb els altres.